الانفعالات الاكاديمية وعلاقتها بالاحتراق النفسي لدى طلبة الجامعة (دراسة نفسية مقارنة)

Authors

  • أ.م. رقية رافد شاكر
  • استاذ مشارك د. حليمة الفيلكاوي

Keywords:

الاحتراق النفسي, طلبة الجامعة, العراق, الكويت

Abstract

The research aims to measure the level of academic emotions among university students, measure the level of psychological burnout among university students, and identify the differences in the two variables according to gender (males - females) and country (Iraq - Kuwait), and the extent of the contribution of academic emotions to psychological burnout for the sample labeled university students, and the number of students reached 700 male and female students. The statistical results showed that university students have a low level of psychological burnout, amounting to (18%) of the research sample, higher than the percentage of those who have a high level, amounting to (15%). The results indicated that there are no differences according to the gender variable for academic emotions, and there are no differences according to the variable Gender for psychological burnout, and the results indicated that there is a difference in favor of Iraq according to academic emotions, and there are no differences according to the country for psychological burnout, and the research came out with a number of recommendations and proposals.

 

References

- البرق، عباس نظير وآخرون (2013): دليل المبتدئين في استعمال التحليل الإحصائي باستعمال برنامج (AMOS)، اثراء للنشر والتوزيع، الاردن.

- الدراجي، حسن علي سيد والعطراني، سعد سابط، وفليح، أشرف موفق (2023): علم النفس الشخصية في المنظور الاكلينكي، العراق، دار ودق للطباعة والنشر، ط 1.

- الشيخلي، اسيل عبد الحميد (2021): تحليل المسار للعلاقات بين الاندماج الأكاديمي والانفعالات الاكاديمية والسيطرة الاكاديمية المدركة وتنظيم الذات لدى طلبة الجامعة، أطروحة دكتوراه عير منشورة، الجامعة المستنصرية- كلية التربية.

- الزهراني، نوال بنت عثمان، (2008) الاحتراق النفسي وعلاقته ببعض سمات الشخصية لدى العاملات مع ذوي الاحتياجات الخاصة، رسالة ماجستير غير منشورة في الارشاد النفسي، السعودية جامعة ام القرى، كلية التربية.

- حسانين، السيد الشبراوي وإبراهيم، احمد عبد الفتاح (2017): الاحتراق النفسي لدى طلاب الجامعة بمصر والكويت فس ضوء الجنسية والنوع والتخصص الدراسي. مجلة الارشاد النفسي، العدد (51) ج 2 ص.ص. (2- 41).

- علام، صلاح الدين محمود (2000) القياس والتقويم التربوي والنفسي ـ أساسياته وتطبيقاته وتوجيهاته المعاصرة، دار الفكر العربي، القاهرة.

- عودة ، احمد سلمان ، والخليلي ، خليل يوسف (1998) : الاحصاء للباحث الاجتماعي في التربية والعلوم الانسانية. مكتبة الفكر، عمان.

- Anstasi, A (1976) Psychology testing. 4th. Ed, Macmillan company, New York.

- Lindquist, E.F (1951). Educational Measurement. American councilor Education, Washington.

- Linnenbrink-Garcia, L., & Pekrun, R. (2011). Students’ emotions and academic engagement: Introduction to special issue. Contemporary Educational Psychology, 36 (1), 1–3.

- Parker, P. C., & Stephens, E. J. (2012). Academic emotions. In APA educational psychology handbook, Vol 2: Individual differences and cultural and contextual factors. (pp. 3-31). American Psychological Association.

- -------------, Perry, R. P., Chipperfield, J. G., Hamm, J. M., & Pekrun, R. (2018). An attribution-based motivation treatment for low control students who are bored in online learning environments. Motivation Science, 4(2), 177.

- -------------, & Linnenbrink-Garcia, L. (2012). Academic emotions and student engagement. In S. L. Christenson, A. L. Reschly, & C. Wylie (Eds.), Handbook of research on student engagement (pp. 259–282). Springer Science + Business Media. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-2018-7_12

- -------------, Frenzel, A. C., Goetz, T., & Perry, R. P. (2007). The control-value theory of achievement emotions: An integrative approach to emotions in education. In Emotion in education (pp. 13-36). Academic Press.

- Pekrun, R. (2006). The Control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18, 315-341.

- Pekrun, R., Goetz, T., & Perry, R. P. (2005). Academic Emotions Questionnaire (AEQ): User’s manual. Munich, Germany: University of Munich, Department of Psychology.

- -------------; Elliot, A. J., & Maier, M. A. (2006). Achievement goals and discrete Emotions: A theoretical model and prospective test. Journal of Educational Psychology, 98, 583–597.

- -------------; Frenzel, A.; Goetz, T., &Perry, R. (2007). The Control-Value Theory of Achievement Emotions: An Integrative approach to emotions in education. In P. Schutz, &R. Pekrun (Eds.), Emotion in Education (pp.13-36). San Diego: Academic Press.

- -------------,; Goetz, T.; Frenzel, A.; Barchfeld, P., & Perry, R. (2011). Measuring emotions in students’ learning and performance: The Achievement Emotions Questionnaire (AEQ). Contemporary Educational Psychology, 36, 36–48.

- -------------, T.; Titz, W., & Perry, R. P. (2002). Academic emotions in students’ self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Educational Psychologist, 37, 91-106.

- Perry, Hladkyj, S., Pekrun, R. H., & Pelletier, S. T. (2001). Academic control and action control in the achievement of college students: A longitudinal field study. Journal of educational psychology, 93(4), 776.

- Putwain, D. W., Becker, S., Symes, W., & Pekrun, R. (2018). Reciprocal relations between students’ academic enjoyment, boredom, and achievement over time. Learning and Instruction, 54, 73-81.

- Respondek, L., Seufert, T., Stupnisky, R., & Nett, U. E. (2017). Perceived academic control and academic emotions predict undergraduate university student success: Examining effects on dropout intention and achievement. Frontiers in psychology, 8, 243.

Published

2024-04-27

Issue

Section

Articles