الانشطة اللغوية اللاصفية وعلاقتها بمهارة القراءة الجهرية لدى طلبة المرحلة المتوسطة

Authors

  • م. د. ايمان اسماعيل عايز

Keywords:

Extracurricular language activities  -  skill of reading aloud

Abstract

The current research aimed to identify the extra-curricular linguistic activity practiced by students in Baghdad schools and its relationship to the skill of reading aloud among middle school students.  In her study, the researcher relied on the analytical descriptive approach, and the sample of the current research included schools on the Karkh and Rusafa sides of intermediate school students for the academic year (2022-2023).  After reviewing the literature and extensive studies, the measure of extra-curricular linguistic activities was adopted by (Abu Al-Atta, 2006), which consists of four main axes: (selecting and supervising linguistic activity groups - planning programs and activities of linguistic activity groups - expressive linguistic activities - written linguistic activities).  The axes are on a group of experts specialized in the methods and curricula of the Arabic language.  The apparent validity of these extracurricular linguistic activities was obtained. It was also applied to a sample of (250 )male and female students from schools on both sides of Karkh and Rusafa in order to obtain good validity and reliability of the test. The validity of the construction was verified through the paragraph correlation coefficient with the total score, and it obtained a reliability coefficient  Good by test-retest method and Cronbach's alpha.

          As for the skill of reading aloud, the researcher selected two texts, each text representing a row of middle school classes for grades (first - second), based on choosing the text from some stories familiar to the students with their complete movements with the note card for the skill of reading aloud, as explained by the guide for evaluating the skills of aloud reading for the Research Department  The National Center for Examinations and Educational Evaluation for the year (2015), (Jawad, 2020), which included 16 indicators representing the three skills of essential reading (correctness and soundness of pronunciation - fluency in reading - and representation of meaning).  The search results were as follows:

  1-Extra-curricular linguistic activities were available at the intermediate stage, where the axis of selecting and supervising linguistic activity groups ranked first among the extra-curricular linguistic activities scale, with an arithmetic mean of (2.65) and a standard deviation of (0.22).  While the axis of planning programs and activities of linguistic activity groups, among the extra-curricular linguistic activities scale, ranked second with an arithmetic mean of (2.61) and a standard deviation of (0.30).  Among the extra-curricular linguistic activities scale, the written activities axis ranked third, with an arithmetic mean of (2.42) and a standard deviation of (0.41).  While the axis of expressive activities among the scale of extra-curricular linguistic activities ranked last, with an arithmetic mean of (2.32) and a standard deviation of (0.65).

 2- Possession of the first intermediate grade and the second average of the skill of reading aloud.

3- There are statistical differences in the skill of reading aloud in favor of the second grade average.

  4- There is a positive correlation between extra-curricular linguistic activities and the skill of reading aloud.

 5- There are no statistical differences in the correlation between extra-curricular linguistic activities and the skill of reading aloud due to gender. While there were statistical differences in the correlation between the extra-curricular language activities and the skill of reading aloud due to the grade and in favor of the second intermediate grade.

References

- أبو السعید ، احمد العيد وعابد زهير ، ( 2014 ) : مهارات الاتصال وفن التعامل مع الاخرين ، ط ،1 داراليازوري العلمية للنشر والتوزيع ، الأردن ، عمان .

- ابو العطا ، محمد عطا الله ، ( 2006 ): واقع ممارسة المناشط اللغوية اللاصفية في مدارس وكالة الغوث الدولية بغزة كما يراها المديرون والمعلمون . رسالة ماجستير غير منشورة الجامعة الاسلامية ، غزة.

- بلقيس ، أحمد ، ) ١٩٩٦: ( تنظيم نشاطات الطلبة الكتابية الصفية والمنزلية والمدرسية والميدانية المرافقة للمنهاج . من منشورات معهد التربية، وكالة الغوث، الأردن .

- بونجمة ، محمد ، (2013 ) : تدريس اللغة العربية للناطقين بغيرها: مناهج تدريس الاستماع بين النظرية والتطبيق، المغرب، جامعة الأخوين .

- التحريشي ، عبد الحفيظ ، ( 2014 ): الانشطة التعليمية في العملية التعليمية ودورها في تخقيق الاهداف التربوية والانشطة اللغوية للسنة الثانية ابتدائي انموذجا. مجلة الممارسات اللغوية ، جامعة مولود معمري ، العدد (23)

- الثنيان ، محمد مخلد عايد ، (2013 ): أثر تدريس النصوص القرائية لمادة اللغة العربية بطريقتي القراءة الصامتة والجهرية في التحصيل الدراسي والاحتفاظ لطلبة الصف السابع في لواء الموقر في الاردن. جامعة الشرق الاوسط . رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية العلوم التربوية.

- جيل ، جيمس ، ترجمة الحسيني ، عبد الله ، ( 2003 ) : الدليل الكامل لتعلم اللغة ، جامعة الملك سعود، الرياض.

- الحيالي، أحمد محمد، و هندي، عمار يلدا، (2011 ) : أثر استخدام استراتيجية تعليم الأقران في تنمية بعض مهارات القراءة الجهرية والاحتفاظ بها لدى تلاميذ التربية الخاصة في مادة القراءة. مجلة أبحاث كلية التربية الأساسية.

- خصاونة ، رعد مصطفى (2008 ): أسس تعليم الكتابة الإبداعية . عمان : دار جدارا للكتاب العالمي ، عمان ، الاردن.

- خوالدة ، محمد محمود ، ( 1997) : طرائق التدريس العام ، اليمن ، وزارة التربية والتعليم.

- الدليمي ، طه والوائلي ، سعاد ، (2009 ): اتجاهات حديثة في تدريس اللغة العربية، دار جدارا للكتاب العالمي، عمان، الأردن.

- رحلاوي ، عالية والطايبي ، همامة، (2019 ) : تعليم مهارة التحدث في الطور الاول من التعليم الابتدائي – دراسة وصفية تحليلية . جامعة محمد خيضر بسكرة . الجزائر ، رسالة غير منشورة.

- زايد، فهد خليل , ( 2006 ): استراتيجيات القراءة الحديثة، ط 1،دار يافا العلمية، عمان .

- زقوت ، محمد شحادة، ( ١٩٩٧ ): المرشد في تدريس اللغة العربية، ط 1، الجامعة الإسلامية، غزة.

- سعادة ، جودت احمد، ( 2003 ): تدريس مهارات التفكير مع مئات الامثلة التطبيقية ، ط1 ، دار الشروق للنشر والتوزيع .

- عاشور، راتب قاسم، و الحوامدة، محمد فؤاد، (2014 ): أساليب تدريس اللغة العربية بين النظرية والتطبيق. دار الميسرة للطباعة والنشر، عمان .

- عبد الباري، ماهر ، ( 2011) : مهارات الاستماع النشط ، دار المسيرة، عمان .

- عبد الجواد ، منتهى يحيى، ( 2020) : أثر استخدام الألعاب التعليمية في تنمية مهارة القراءة الجهرية لدى طلبة الصف الثاني الأساسي في لواء القويسمة ، رسالة غير منشورة، جامعة الشرق الاوسط ، كلية العلوم التربوية .

- عبد الرحمن ، سعد ، (1998): القياس النفسي النظرية والتطبيق ، ط3 ، دار الفكر العربي ، بيروت ، لبنان.

- عبيد، أحمد حسن ،( 1972 ): فلسفة التعليم الثانوي وتنظيم عرض مقارن، مجلة الجامعة المستنصرية، العدد 3.

-عثامنة ، حنان ، (2010) : المهارات اللغوية الاربعة في ظل الاصطلاحات التربوية . الجزائر، جامعة العربي بن مهيدي ، رسالة ماجستير غير منشورة.

- العساف ، جمال عبد الفتاح ، ( 2016 ): مهارات الحياة ، القاهرة ، مصر .

- عطية ، محسن علي ، ( 2008) : مهارات الاتصال اللغوي وتعليمه، ط1 ، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

- علام ،رجاء ، ( ١٩٩٨ ) : مناهج البحث في العلوم النفسية والتربوية، ط ١، دار النشر للجامعات.

- عليوات، محمد عدنان ,( 2007) : تعليم القراءة لمرحلة رياض الأطفال والمرحلة الابتدائية، ط1، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع ، عمان .

- الفتلاوي ، سهيلة محسن كاظم ، (2006) : المنهاج التعليمي بين النظرية والتطبيق ، ط1 ، دار الشروق عمان ، الاردن .

- الغريب ، رمزية ،( 1985) : التقويم والقياس النفسي والتربوي, مكتبة الانجلو المصرية، قاهرة .

- فضل الله ، محمد رجب ، ( ١٩٩٨ ): الاتجاهات التربوية المعاصرة في تدريس اللغة العربية، ط ١، عالم الكتب.

- العلي ، فيصل حسين طحمير ، ( 1998) : المرشد الفني لتدريس اللغة العربية، مكتبة الثقافة للنشر والتوزيع ، فلسطين .

-عبد الله علي مصطفى، عبد الله علي ، ( 2007) : مهارات اللغة العربية، ط2 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

- ملحم، سامي محمد ، (2010) :مناهج البحث في التربية وعلم النفس، ط6، عمان، دار المسيرة للتوزيع والنشر والطباعة.

- النعيمي، مهند محمد عبد الستار، (2014 ): القياس النفسي في التربية وعلم النفس، المطبعة المركزية، جامعة ديالى، العراق.

- لبيب ، رشدي ،( 1983): الاسس العامة للتدريس ، دار النهضة ، بيروت.

- اللقاني ، احمد ، (1995) : تطوير مناهج التعليم , عالم الكتب ، القاهرة

- اليوبي , خالد محمد حسين ،( 2018): فاعلية النشاط غير الصفي في تنمية المهارات اللغوية للناطقين بغير العربية ، مجلة جامعة الملك عبدالعزيز، الآداب والعلوم الانسانية .

وزارة التربية،(1981) :المديرية العامة للتخطيط التربوي و الاحصاء ، بغداد ، العراق .

-وثيقة معهد اللغة العربية ،( 2014 ): بناء منهج تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها ، جامعة أم القرى، مكة المكرمة.

مواقع الروابط :

https://www.calameo.com/books/0060599060360d424f847 -

https://sarraa.wordpress-

المصادر الاجنبية :

- Anastasi , . Macmillan A (1976) Psychological testing Psychological testing., Council on Education.

- Darwazeh, Afnannetheer, (2000): discuss curriculum and school of the future, Arab League Educational, Cultural and Scientific Organization, Tunisia

- Flower,l,s &hayes,j&carey,l& schriver,k &straman,j. ( 1986): planning in writing : the cognition of a constructive process ( tech.rep. no34 )Berkeley ,- ca : and Pittsburgh, center for the study of writing

- see Genesee, Fred. (1985): Second language (learning through immersion: A review of U.S.programs. Review of Educational Research, 541– 561

Published

2024-04-27

Issue

Section

Articles