الاتجاه نحو التعليم المدمج وعلاقته بالاندماج الاكاديمي لدى طلبة كلية التربية

Authors

  • م. م آلاء عكاب سرحان
  • م. م منهاج مهدي حسن

Abstract

 

The aim of the current research is to know:

1-The trend towards integrated education among students of the College of Education.

2-The significance of the difference for the measure of the trend towards integrated education according to the variables of gender (males, females).

3-Academic integration among students of the College of Education.

4-The significance of the difference for the academic integration scale according to the variables of gender (males, females)

5-The strength and direction of the relationship between the trend towards integrated education and academic integration.

  The research was limited to students from the College of Education / Al-Qadisiyah University for the disciplines of pure sciences and humanities for the academic year 2022-2023. The size of the basic sample was (200) male and female students, and they were chosen randomly. The two researchers relied on the descriptive correlational research approach. The two researchers adopted a scale designed by (Al-Kindi, 2022) as a tool to measure the trend towards blended education. The scale has been adapted to suit the nature of the research sample according to what was suggested by the arbitrators based on a series of fundamental scientific steps, and in its final form it consisted of (21) items distributed over three areas: (the cognitive component - the emotional component - behavioral component)

The two researchers also adopted a scale designed by (Delphi, 2022) as a tool to measure academic integration. The scale was adapted to suit the nature of the research sample according to what was suggested by the arbitrators according to a series of fundamental scientific steps, and in its final form it consisted of (36) items distributed into three areas: (The field of the learner’s participation in university activities - The field of the learner’s participation with peers - The field of the learner’s participation with faculty members)

    After applying the two research tools and using appropriate statistical methods according to the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) program, the following results were reached:

- Students of the College of Education have a tendency toward integrated education.

- There are no statistically significant differences according to the gender variable (males, females) in the trend towards integrated education.

- Students of the College of Education have academic integration.

- There are no statistically significant differences according to the gender variable (males, females) in academic integration.

- There is a strong correlation between the trend towards integrated education and academic integration

  In light of the research results, the researchers presented a set of recommendations, including:

1- Increasing educational courses and workshops for university professors to be more experienced in using modern technologies in education.

2-Making the university environment more attractive, such as taking care of gardens, libraries, classrooms, and laboratories.

References

● أبو جادو، صالح محمد علي (2000): علم النفس التربوي. ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن .

● أبو موسى، مفيد احمد، والصوص، سمير عبد السلام (2012): التعلم المدمج (المتمازج) بين التعليم التقليدي والتعليم الالكتروني. دار الأكاديميون للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

● ايفا نز، ك، م (1972): الاتجاهات والميول في التربية وعلم النفس. ترجمة: صبحي عبد اللطيف معروف وآخرون، عالم المعرفة، الكويت.

● بركات, محمد خليفة (1997) : الاختبارات و المقاييس العقلية. ط1، مكتبة مصر للنشر والتوزيع، القاهرة.

● تريغرز، ك ( 1979 ) : علم النفس التربوي. ترجمة: موفق الحمداني وحمدي الكربولي، مطبعة جامعة بغداد، بغداد.

● التكريتي، مهند يحيى ، والتكريتي فؤاد حميد (2016): أثر استعمال التعليم المتمازج في تحصيل طلاب الصف الرابع الأدبي في مادة التاريخ واتجاههم نحوها. مجلة جامعة تكريت للعلوم الانسانية ، المجلد (23) ، العدد (1) .

● الحربي ، بدور عزيز صالح، وعامر، ابتسام محمود (2022): علاقة الاندماج الاكاديمي بالاهداف المستقبلية والتنظيم الذاتي للتعلم لدى الطلبة، مجلة شؤون اجتماعية، مجلد 39 ، العدد 156.

● الحلفاوي، وليد سالم محمد (2011): التعليم الالكتروني تطبيقات مستحدثة . دار الفكر العربي، مصر .

● حيدر، جعفر موسى (1982) : اتجاهات مدرسي كلية التربية في جامعة البصرة نحو استخدام الوسائل التعليمية. مجلة العلوم التربوية، العدد (8).

● حيدر،انعام عباس(2009):التعليم المتمازج في كليات الطب .مجلة الهندسة والتكنولوجية،المجلد(27)، العدد(5)، ص(190-199).

● الحيلة، محمد محمود (2003) : تصميم التعليم (نظرية وممارسة) ، ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن .

● الخليلي وآخرون، خليل يوسف (1995) : مفاهيم العلوم العامة. ط1، مطابع وزارة التربية والتعليم، الجمهورية اليمنية.

● الخوالدة وآخرون، محمد محمود ( 2003 ) : مقدمة في التربية. ط1, دار المسيرة للنشر والتوزيع عمان، الأردن.

● خير الله، سيد (1982) : علم النفس التعليمي، أسسه النظرية والتجريبية. مكتبة الفلاح، الكويت.

● الدلفي ،عمر نعيم (2022 ) : الذكاء العملي وعلاقته بالاندماج الاكاديمي لدى طلبة قسم علوم الحياة. رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية ، جامعة القادسية .

● الزهراني ، شروق غرم ااالله (2018) :الاندماج الاكاديمي وعلاقته بالقيم النفسية لدى عينة من طلاب الجامعة في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية. مجلة جامعة الملك عبدالعزيز- الاداب والعلوم الانسانية، المجلد (27)، العدد (1)، ص 253-268.

● زيتون ، حسن حسين (2001) : تصميم التدريس(رؤية منظومية). ط2، عالم الكتب ، القاهرة.

● زيتون، عايش محمود (1988) : الاتجاهات والميول العلمية في تدريس العلوم. ط1، مطابع جمعية عمال المطابع التعاونية، عمان ، الأردن.

● سعد، جلال (1972) : علم النفس الاجتماعي. ط1، منشورات الجامعة الليبية، ليبيا.

● الشرمان، عاطف أبو حميد (2015): التعلم المدمج والتعلم المعكوس. دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان ، الأردن .

● طاحون، حسين حسن حسين، وشراب، نبيلة عبدالرؤوف عبد الله ، وحجازي، فاطمة محمد البشير (2023): الخصائص لمقياس الاندماج الاكاديمي . مجلة كلية التربية، مجلد (11)، العدد (33) ، ص(451-479).

● طلعت، حسن سعيد عبد العال (1981) : المدخل إلى علم الدراسة العلمية لسلوك الإنسان. كلية التربية، جامعة المنصورة، القاهرة.

● عباس، مهند كاظم (2021) :الاندماج الاكاديمي لدى طلبة الجامعة .مجلة العلوم الانسانية ، المجلد(28)،العدد(4)، ص (1-9) .

● عبد العاطي ، حسن الباتع ، والمخيني محمد راشد (2010): اثر اختلاف نمطي التدريب ( المدمج – التقليدي) في تنمية بعض مهارات استخدام الحاسوب لدى معلمي مدارس التعليم الاساسي بسلطنة عمان، المؤتمر الدولي الاول لتقنيات التعليم العالي ، مسقط ، عمان .

● العمري ، عبدالمجيد عبد الهادي (2012) : مطالب استخدام التعلم المدمج (الخليط) في تدريس العلوم الطبيعية من وجهة نظر معلمي العلوم بالمرحلة الثانوية . رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية بمكة ، جامعة ام القرى .

● فرج ، صفوت (2007): القياس النفسي. ط 6، مكتبة الأنجلو المصرية، القاهرة، مصر.

● قطامي وآخرون، يوسف (2000) : تصميم التدريس. ط1، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

● قطامي، يوسف (1989) : سيكولوجية التعلم والتعليم الصفي. ط1 ، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

● كاظم وزكي، احمد منير وسعيد ( 1974 ):تدريس العلوم. دار النهضة العربية، القاهرة.

● الكبيسي ، وهيب مجيد ، والداهري صالح حسن احمد (2000) : علم النفس العام. دار الكندي للنشر والتوزيع، اربد، الأردن.

● الكندي ، منال مهدي (2022) : اتجاهات طلبة الجامعة نحو التعليم المدمج وعلاقته بالتسويف الاكاديمي .رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية ، جامعة القادسية .

● محمد ، شفيق (2001) : البحث العلمي والخطوات المنهجية لإعداد البحوث الاجتماعية.المكتبة الجامعية، الإسكندرية.

● مرعي وبلقيس، توفيق واحمد (1982) : الميسر في علم النفس التربوي. ط1، دار الفرقان للنشر والتوزيع والطباعة، القاهرة.

● المعايطة, خليل عبد الرحمن (2000) : علم النفس الاجتماعي. ط1, دار الفكر للطابعة و النشر، القاهرة.

● ملحم، سامي محمد (2000) : مناهج البحث في التربية وعلم النفس . ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان ، الأردن .

● ملحم، سامي محمد (2001) : سيكولوجية التعلم والتعليم . ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان ، الأردن .

● ملحم، سامي محمد (2005) : القياس والتقويم في التربية وعلم النفس. ط3، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان ، الأردن.

● المليجي، رفعت حمد (1985) : اتجاهات التلاميذ نحو مادة الرياضيات و أهميتها وأوجه اكتسابها. مجلة كلية التربية، العدد (1)، قطر.

● نشواتي, عبد المجيد (1987) : علم النفس التربوي. ط3, دار الفرقان للنشر والتوزيع، عمان, الأردن.

المصادر الاجنبية

- Allport, G (1935) : Attitudes In Murchison. C, (ED) Ahandbook of Social Psychology, New York, Harper and Row.

- Astin , A.W (1993); What matters in College ? four critical years revisited .san francisco : Jossey - bass Inc.

- Bliuc,A.M.,Gooyear,P.,&Ellis,R.A.(2007).Research focus and methodological choices in studiesinto students experiences of blended learning in higher education.Internet and HigherEducation,10,231-244.

- Eagly & Chaiken, A (1998): Attitudes structure and Function. The Handbook of Social Psychology,4th,ed, Now York, McGraw-Hill.

- Krejeie. R & Morgan. D (1970): Detemining Sample size for research activities. Educational and Psychological mcasurement, 30,

- Lindzey, R. and Others (1988):Psychology.New York,worth publishers.

- Offarrell, S.&Morrison, G(2003).Afactor analysis exploring school bonding and related constructs among upper elementary students.The California school Psychologist,8,53-72.

- Sari, W. L., & Fakhruddiana, F. (2019). Internal Locus of Control, Social Support and Academic Procrastination among Students in Completing the Thesis. International Journal of Evaluation and Research in Education, 8(2), 363-368.

Published

2024-04-27

Issue

Section

Articles