القيمة التنبؤية لكفاءة الذات المهنية بالتفكير الاستراتيجي والنضج المهني لدى مدرسي ومدرسات المرحلة الإعدادية

Authors

  • م.م فايق رياض محمد

Keywords:

occupational self-competence, strategic thinking, occupational maturity, middle school teachers

Abstract

The current research aims to:

1-statistical significance of the correlation relationship between:

A-occupational self-competence and strategic thinking of middle school teachers

B-occupational self-competence and occupational maturity of teachers of the preparatory stage

2-statistical significance of the differences in the correlation between occupational self-efficacy and strategic thinking among teachers of the preparatory stage according to a variable:

A-gender (Male-Female)

B-years of service (less than five years– more than five years)

3-statistical significance of the differences in the correlation between occupational self-efficacy and occupational maturity of teachers of the preparatory stage according to a variable:

A-gender (Male-Female)

B-years of service (less than five years– more than five years)

4-the predictive value of occupational self-efficacy in strategic thinking and occupational maturity of middle school teachers

To achieve the research objectives, the researcher selected a random sample using the Thomson equation to extract a sample of (332) middle school teachers for academic year (2022/2023) distributed in a random proportional manner according to the Cochrane equation and applied the three research tools using the appropriate statistical tools, including confirmatory and exploratory factor analysis and Pearson correlation coefficient and extracted the honesty and consistency of the research tools and reached the following results : There is a statistically significant correlation between occupational  self-efficacy, strategic thinking, occupational  self-efficacy and occupational  maturity. There are statistically significant differences in the correlation between occupational self-efficacy and strategic thinking according to gender variables and years of service. there are no statistically significant differences in the correlation between occupational self-efficacy and occupational maturity according to gender variable. there are statistically significant differences in the correlation between occupational self-efficacy and occupational maturity according to variable years of service. in light of these results, the researcher developed a set of recommendations and proposals.

References

● أبو حماد، ناصر الدين :(2008) الارشاد النفسي والتوجيه المهني، الأردن: جدار للكتاب العالمي.

● الآلوسي ، احمد إسماعيل (2014): فاعلية الذات وعلاقتها بتقدير الذات لدى طلبة الجامعة، دار الكتب العلمية للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان الأردن.

● تيغزة، أمحمد بوزيان (2012): التحليل العاملي التوكيدي والاستكشافي: مفاهيمهما ومنهاجيتهما بتوظيف حزمة SPSS وحزمة Lezral، دار المسيرة، الأردن، عمان.

● جرغون، وفاء محمد عبد الرحمن (2019): التفكير الاستراتيجي لدى مديري مدارس الثانوية بمحافظات فلسطين الجنوبية وعلاقتها بالبراعة التنظيمية لديهم، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية- أصول التربية، جامعة الأزهر-غزة.

● الحاج أحمد، حبيبة(2017) : الدافعية نحو بناء وتحقيق المشاريع الدراسية والمهنية وعلاقتها بالنضج المهني لدى تلاميذ سنة أولى ثانوي، رسالة ماجستير، جامعة الشهيد حمة لخضر، الوادي، الجزائر.

● الزبيدي، جنان فاضل قيراوي (2016): التفكير الاستراتيجي وعلاقته بالصلابة النفسية والدافعية العقلية لدى مدراء المدارس في مركز محافظة واسط، أطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية - ابن رشد للعلوم الإنسانية، جامعة بغداد- العراق.

● السلطان، خالد ((2006: التفكير والتخطيط الاستراتيجي في مؤسسات التعليم العالي، ورقة عمل للقاء الإداري الرابع للجمعية السعودية للإدارة، السعودية.

● السواط، وصل الله بن عبدالله حمدان :(2005) فاعلیة برنامج إرشادي سلوكي في تحسین مستوى المهني وتنمية أتخاد القرار المهني لدى طلاب الثانویة في محافظة الطائف، رسالة دكتوراه، جامعة أم القرى، السعودية.

● الشديفات، يحيى محمد والحراحشة، محمد عبود 2005)): درجة ممارسة أنماط التفكير الاستراتيجي لدى القادة التربويين في وزارة التربية والتعليم في الأردن، مجلة جامعة أم القرى للعلوم التربوية والاجتماعية والإنسانية، مج 17،عدد 2 ، 2005، ص 133- 184.

● صوالحة، عبد المهدي :(2017) مستوى النضج المهني والطموح وعلاقتهما ببعض المتغيرات دراسة ميدانية لدى طلبة المرحلة الأساسية العليا في الأردن، مجلة المنارة،23 (4) ، 181 - 219 .

● ماكسويل، جون سي (2012): كيف يفكر الناجحون، القاهرة، كلمات عربية للترجمة والنشر.

● مشري, سلاف , أسماء, لشهب (2013): الملتقى الدولي الثاني حول ظاهرة المعناة في العمل بین التناول السیسیولوجي والسيكولوجي، الجزائر.

● ملحم، سامي محمد (2005) القياس والتقويم في التربية وعلم النفس ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان،الأردن.

● Abu Asaad, A.(2011). School counseling. Amman: Dar Al Massira for Publishing, Distribution and Printing.

● Al-Hareri, R. (2011). Educational and psychological counseling in educational institutions. Amman, Jordan: Dar Al Masirah for Publishing and Distribution.

● Al-Shammari, S. (2014). Vocational self-concept and its relation to self-efficacy among educational counselors. Journal of the College of Basic Education, 83(20), 581-616.

● Al-Shurafa, A. (2011). Vocational-self of psychological counselors in educational counseling work in the Gaza Strip. Master Thesis, The Islamic University of Gaza, Ghaza.

● Bonn, I. (2005). Improving strategic thinking: a multilevel approach. Leadership & Organization Development Journal.

● Ebel, R.L.(1972): Essentials Of Educational Measurement , prentice Hall Inc .New Jersey: U.S.A.

● Fabio, A. & Latizia, P. (2008). Emomotional intelligence, personality traits and career decision difficulties. International Journal for Educational and Vocational Guidance. 9(2),135-146.

● Lee, E.; Ahnb, J. & Jung , Y. (2015). Personality traits and self presentation at Facebook, Personality and Individual Differences,69,162-167.

● Mintzberg ,M.(1994): The Fall and Rise of Strategic Planning, Harvard Business Review, January – February.

● Nunnlly ,J . C . (1981): Psychometric theory .(2nd edition) New Delhi Tata MC Graw-Hill.

● Pisapia, John & Morris, John & Cavanaugh, Gesulla & Ellington, L.. (2011). The Strategic Thinking Questionnaire: Validation and Confirmation of Constructs. Conference: SMS Annual International Conference At: Miami, FL

● Rabie, H. (2005). Educational and psychological counseling from a modern perspective. Amman: Arab Society Library for Publishing and Distribution.

● Rigotti, Thomas, Schyns,V, Mohr ,Gisela (2008): A Short Version of the Occupational Self-Efficacy Scale: Structural and Construct Validity Across Five Countries, JOURNAL OF CAREER ASSESSMENT, Vol. 16 No. 2, May 2008 238–255

● Smadi, A. (2019). Vocational self-esteem among psychological counseling students at Yarmouk University. Paper presented at the 1st, International Conference: Education and Higher Education in the Arab World: Problems and Solutions,(2 -4, April 2019),Yarmouk University, Irbid, Jordan

Published

2024-04-26

Issue

Section

Articles