تعدد وظيفة الأداة النحوية في القرآن الكريم وأثره في المعنى في القرآن الكريم
Keywords:
function, tool, meaning, syntaxAbstract
Praise be to God, Lord of the Worlds, who taught man what he did not know, and prayers and peace be upon Abu al-Qasim Muhammad, the most honorable Prophet, and upon his good and kind family and companions, and whoever called with his call until the Day of Judgment, after:
The connotation of the lexical term has a great role in defining its grammatical function, however, we find a section of the vocabulary that is devoid of lexical significance, such as the articles that share lexical meanings in their non-existence, but they denote a general functional meaning which is the commentary, so their significance is deduced from the one in which they are received, so there is no environment for tools outside of reality; Their lack of knowledge is ingrained to him.
This page works under the title (multiple grammatical functions in the Holy Quran and its impact). in meaning)), and it caught my attention and found it in these works.
The research was divided into three sections, the introduction of which is an introduction, and its introduction on the multiplicity of research functions: the first, the first research, the interpretation of the grammatical function in the monosyllabic tool, and the second topic devoted the multiplicity of the triple and quadruple grammatical search functions, and the research concluded with a summary that included the most important findings of the researcher.
References
● القرآن الكريم
● الإبانة في تفصيل ماءات القرآن، أبو الحسن علي بن الحسين الأصفبهاني الباقوليّ(ت542ه)، تح: د. محمد احمد الداليّ، الكويت، 2009م.
● الإتقان في علوم القرآن، جلال الدين السيوطي، مطبعة مصطفى البابي الحلبي وأولاده، مصر، ط3، 1370ه-1951م.
● أثر التطور الفكري في التفسير في العصر العباسيّ، د. مساعد مسلم عبدالله آل جعفر، مؤسسة الرسالة، بيروت، ط1، 1405ه-1984م.
● الأزهية في علم الحروف، علي بن محمد النحويّ الهرويّ، مطبعة مجمع اللغة العربية، دمشق، 1391ه-1971م.
● اعتقادات فرق المسلمين والمشركين، أبو عبدالله محمد بن عمر بن الحسن بن الحسين التيمي الرازيّ الملقّب بفخر الدين الرازي(ت606ه)، تح: علي سامي النشار، دار الكتب العلمية بيروت، د.ت.
● الإغراب في جدل الإعراب، أبو البركات الأنباري، تح: سعيد الأفغاني، دار الفكر، ط2، 1391ه-1971م.
● الإكليل في استنباط التنزيل، عبد الرحمن بن أبي بكر جلال الدين السيوطيّ(ت911ه)، تح: سيف الدين عبدالقادر، دار الكتب العلمية، بيروت، 1401ه-1981م .
● الأمالي، أبي علي إسماعيل بن القاسم القالي البغدادي، دار الجليل، بيروت-لبنان، ط2، 1407ه-1987م.
● الانتصاف من الكشاف(حاشية الكشاف)، ناصر الدين أحمد بن محمد بن المنيرالاسكندريّ(ت683ه)، دار الكتب العلمية، بيروت-لبنان، ط4، 2006م.
● البحر المحيط، محمد بن يوسف المشهور بأبي حيان الأندلسي (ت745ه)، دار الفكر، د.م، ط2، 1978م.
● البحر المديد في تفسير القرآن المجيد، أبو العباس أحمد بن محمد بن عجيبة الحسنيّ(1224ه)، تح: أحمد عبدالله القرشيّ رسلان، دار الكتب العلمية ، بيروت-لبنان، ط2، 1423ه-2002م.
● البيان في غريب إعراب القرآن، أبو البركات الأنباريّ(ت577ه)، تح: د. طه عبد الحميد طه، مراجعة مصطفى السقا، الهيأة المصرية العامة للتأليف والنشر، 1390ه-1970م.
● التبيان في إعراب القرآن، أبو البقاء محب الدين عبدالله بن أبي عبدالله الحسين بن أبي البقاء العكبريّ(ت616ه)، تح: علي محمد البجاوي، دار إحياء الكتب العربية، القاهرة، ط1، 1992م.
● التحرير والتنوير، محمد الطاهر بن عاشور التونسيّ(ت1393ه)، مؤسسة التاريخ العربي، بيروت-لبنان، ط1، 1420ه-2000م.
● التراكيب اللغوية في العربية- دراسة وصفية تطبيقية، د. هادي نهر، مطبعة الإرشاد، بغداد، 1987م.
● التعسف في الرأي النحوي عند علماء العربية، د. غانم هاني كزار، دار الصادق الثقافية، العراق، ط1، 2017م.
● زاد المسير في علم التفسير، ابن القيم الجوزي(508-597ه)، دار ابن حزم، بيروت-لبنان، 1423ه-2002م، ط1، .
● تفسير الجلالين، جلال الدين السيوطي، دار الحديث، القاهرة، ط1، 1401ه.
● تفسير القرآن العظيم، ابن كثير، عماد الدين أبو الفداء إسماعيل بن كثير الدمشقي(ت774ه)، قدم له د. يوسف عبد الرحمن، دار المعرفة للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت، 1412ه-1992م.
● تفسير القرآن، السمعاني(426-489ه)، تح: ياسر بن ابراهيم، غنيم بن عباس أبو بلال، دار الوطن للنشر، الرياض- السعودية، ط1، 1418ه-1997م.
● التفسير القرآني للقرآن، عبد الكريم يونس الخطيب(ت1390ه)، دار الفكر العربي، القاهرة، د.ت.
● التفسير الميسر، د. عائض القرني، مكتبة العبيكان، الرياض، ط3، 1429ه-2008م .
● جامع البيان في تأويل القرآن، أبي جعفر محمد بن جرير الطبري(ت310ه)، قدم له: الشيخ خليل الميس، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، 1415ه-1995م.
● الجامع لأحكام القرآن، أبي عبد الله محمد بن أحمد الأنصاريّ القرطبيّ، دار إحياء التراث العربي، بيروت-لبنان، 1405ه-1985م.
● الجنى الداني في حروف المعاني، حسن بن قاسم المراديّ(ت749ه)، تح: طه محسن، مؤسسة دار الكتب، مطابع جامعة الموصل، 1396ه-1976م.
● جواهر الأدب في معرفة كلام العرب، علاء الدين بن علي بن بدر الدين بن محمد الإربليّ، المكتبة الحيدرية ومطبعتها، النجف الأشرف،ط2، 1389ه-1970م.
● حروف المعاني، أبو القاسم بن إسحاق الزجاجي(ت340ه)، تح: علي توفيق الحمد، دار الأمل، عمان، ط1، 1404ه-1984م.
● الخصائص، أبي الفتح عثمان بن جنَّي(ت392ه)، تح: محمد علي النجار، عالم الكتب، بيروت، د.ت.
● الدر المصون: 9/321.
● دلائل الإعجاز، عبد القاهر الجرجاني، مراجعة محمد رشيد رضا، دار المنار، مصر، ط4، 1367ه.
● دور الكلمة في اللغة، ستيفن أولمان، تر: د. كمال بشر، مكتبة الشباب، ط10، 1986م.
● ديوان النابغة الذبياني، تح: فوزي عطوي، الشركة اللبنانية للكتاب- للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت، 1969م.
● ديوان زهير بن ابي سلمى، تح: حجر عاصي، دار الفكر العربي، بيروت-لبنان، ط2، 1998م.
● رصف المباني في شرح حروف المعاني، أحمد بن عبد النور المالقيّ (ت702ه)، تح: أحمد محمد الخراط، مطبوعات مجمع اللغة العربية، مطبعة زيد بن ثابت، دمشق، 1395ه-1975م.
● روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني، الثناء الألوسيّ محمود شهاب الدين أبو الفضل(ت1270ه)، دار إحياء التراث، بيروت، د.ت.
● سر صناعة الإعراب، أبي الفتح عثمان بن جنَّي(ت392ه)، تح: د. حسن هنداوي، دار القلم، دمشق، ط1، 1985م.
● شرح الأشموني على ألفية ابن مالك(منهج السالك الى ألفية ابن مالك)، تح: محمد محي الدين عبد الحميد، دار الكتاب العربي، بيروت-لبنان، ط1، 1375ه-1955م.
● شرح المفصل، ابن يعيش(643ه)، عالم الكتب، بيروت، د.ت.
● الصاحبي في فقه اللغة، أحمد بن فارس، تح: مصطفى الشويميّ، مؤسسة بدران للطباعة والنشر، بيروت-لبنان، 1382ه-1963م.
● فتح القدير الجامع بين فني الرواية والدراية من علم التفسير، محمد بن علي بن محمد الشوكاني(ت1250ه)، عالم الكتب، د.ت.
● الفصول المفيدة في واو المزيدة، صلاح الدين خليل العلاني، تح : حسن موسى الشاعر، دار البشير، عمان، ط1، 1990م،
● القاموس المحيط، الفيروزآبادي، دار العلم للجميع، بيروت-لبنان، د.ت.
● الكتاب، سيبويه أبي بشر عمرو بن عثمان بن قنبر(ت180ه)، تح: عبد السلام محمد هارون، مكتبة الخانجي، القاهرة، مطبعة المدني، القاهرة، ط3، 1408ه-1988م.
● الكشاف عن حقائق وعيون الأقاويل في وجوه التأويل، أبي القاسم جار الله محمود بن عمر الزمخشريّ(467-538ه)، دار الكتاب العربي، بيروت-لبنان، د.ت.
● مجمع البيان في تفسير القرآن، الطبرسي، تح: لجنة من العلماء والمحققين، منشورات مؤسسة الأعلميّ للمطبوعات، بيروت، ط1، 1415ه-1995م.
● البحر المحيط، محمد بن يوسف المشهور بأبي حيان الأندلسي(ت745ه)، دار الفكر، ط2، 1978م.
● المحرر والوجيز في تفسير الكتاب العزيز، أبو محمد عبد الحق بن عطية الأندلسيّ(ت546ه)، تح: عبد السلام عبد شافي محمد، ط1، دار الكتب العلميّة بيروت، 1422ه-2001م.
● المحكم والمحيط الأعظم، أبو الحسن علي بن سيده(ت458ه)، تح: د. عبد الحميد هنداوي، دار الكتب العلميّة، بيروت-لبنان، 2000م
● المسائل المشكلة المعروفة بالبغداديات، أبو علي النحوي الفارسي(ت377ه)، تح: صلاح الدين عبدالله السنكاوي، مطبعة العاني، بغداد، د.ت.
● مشكل إعراب القرآن، أبي محمد مكي بن أبي طالب القيسيّ(355-437ه)، تح: حاتم صالح الضامن، مطبعة سلمان الأعظميّ، بغداد، 1395ه-1975م.
● معالم التنزيل، أبو محمد الحسن البغويّ(ت516ه)، ط1، دار ابن حزم، بيروت-لبنان، 1423ه-2002م.
● معاني الحروف، أبي الحسن علي بن عيسى الرُّمانيّ النحويّ(296-384ه)، تح: عبد الفتاح اسماعيل شلبي، مكتبة الطالب الجامعي، مكة المكرمة، العزيزيّة، ط2، 1407ه-1986م.
● معاني الحروف الثنائية والثلاثية بين القرآن الكريم ودواوين شعراء المعلقات السبع، رزاق عبد الامير مهدي الطيار، دار الرضوان للنشر والتوزيع، عمان، ط1، 1433ه-2012م .
● معاني القرآن وإعرابه، أبي اسحق ابراهيم الزجاج، تح: د. عبد الجليل عبده شلبي، عالم الكتب، بيروت، ط1، 1408ه-1988م.
● المعتزلة ومشكلة الحريّة الإنسانية، د. محمد عمايرة، دار الشروق، القاهرة، ط2، بيروت-لبنان، 1972م. .
● مغني اللبيب عن كتب الأعاريب، جمال الدين ابن هشام الأنصاري(ت761ه)، تح: د. مازن المبارك، ومحمد علي حمد الله، دار الفكر، بيروت، ط5، 1979.
● المفصل في صيغة الاعراب، أبي القاسم محمود بن عمر الزمخشريّ(ت538ه)، تح: د. علي بو ملحم، دار ومكتبة الهلال، بيروت، ط1، 1993م.
● المقتضب، أبي العباس محمد بن يزيد المبرد(ت285ه)، تح: محمد عبد الخالق عضيمة، عالم الكتب، بيروت، د.ت.
● الميزان في تفسير القرآن، السيد محمد حسين الطباطبائي (1402ه)، طبع ونشر جماعة المدرسين في الحوزة العلمية في قم المقدسة، 1402ه.
● النحو الوافي، عباس حسن(ت1398ه)، ط4، دار المعارف، مصر، 1975م.
● النظام النحوي في القرآن الكريم: د. عبد الوهاب حسن حمد، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، الاردن، 1431هـ، 2010م، ص14.
● الهداية الى بلوغ النهاية، أبو محمد مكي بن أبي طالب القيسيّ(ت437ه)، جامعة الشارقة، ط1، 1429ه-2008م.