Levels of listening comprehension (detailed-deep) among second-grade middle school students
Keywords:
comprehension, listening, levels, second intermediateAbstract
The importance of listening comprehension skills and their levels appears in the impact they achieve in building the student's personality, as they contribute to his intellectual, social, and mental evaluation. Therefore, this study sought to research their measurement, as this study aims to know the levels of listening comprehension (deep-detailed) among second-year middle school students. The researchers used the descriptive method on a sample of (100) second-year middle school students from (Al-Manahil Al-Rawiya Intermediate School for Boys) in Al-Qadisiyah Governorate / Afak Education Department (first semester of the year 2023-2024) as they were selected randomly.
The researchers prepared a test to know the students' level in listening comprehension. The test consisted of (15) multiple-choice paragraphs, and its validity and reliability were verified after it was presented to a group of experts and arbitrators in the Arabic language, its teaching methods, and educational and psychological sciences.
The researchers applied the listening comprehension test to the study sample students after informing the students of the test date a week before its application, and appropriate statistical methods were used to extract the results. In light of the results, the researchers concluded a set of conclusions, including: The level of listening comprehension (detailed - deep) appeared at a rate slightly above the hypothetical average.
The researchers recommend using the levels of listening comprehension, especially (detailed - deepening), and practicing them permanently and continuously in all stages that teach linguistic and non-linguistic sciences.
In completion of this study, the researchers suggested conducting complementary studies on other study stages.
References
ابن منظور, ابو الفضل جمال الدين محمد بن مكرم(2011): لسان العرب, مراجعة وتدقيق: احمد سالم الكيلاني وحسن عادل النعيمي,ط1, بيروت, لبنان, مركز الشرق الاوسط الثقافي.
أبو سرحان, عايد(2014): أثر استراتيجية التعليم التبادلي في تحسين مهارات الاستماع الناقد لدى طلبة الصف التاسع الاساسي في محافظة الزرقاء, المجلة الأردنية في العلوم التربوية, مجلد (10), عدد (4), عمان, الأردن.
أبو علام, رجاء محمود(2010): مناهج البحث في العلوم النفسية والتربوية, القاهرة, مصر, دار النشر للجامعات.
البدراني, فاطمة محمد(2019): الاستمولوجيا نظريات في تنمية الفهم والمعتقدات المعرفية, عمان, الأردن, دار غيداء للنشر والتوزيع.
الجبوري, حسين محمد جواد(2013): منهجية البحث العلمي-مدخل بناء المهارات البحثية, عمان, الأردن, دار الصفاء للنشر والتوزيع.
جمهورية العراق, وزارة التربية(1985): نظام المدارس الثانوي رقم (60) لسنة (1968), مطبعة وزارة التربية, بغداد العراق.
دوايت, إلويد وبيتر ديفيدسون(2005): توجيهات لإعداد اختبار فهم مقروء, ترجمة: خالد عبدالعزيز الدامغ, الرياض, المملكة العربية السعودية, جامعة الملك سعود.
الربيعي, ضرغام عبد الأمير(2005): تقويم مستوى طلبة كليات الآداب في العراق في مادة النقد الادبي الحديث, كلية التربية الأساسية, جامعة بابل. (رسالة ماجستير غير منشورة).
الزاملي ، علي عبد جاسم واخرون (2009): مفاهيم وتطبيقات في التقويم والقياس التربوي، ط1، مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع، عمان, الأردن.
زاير, سعد علي، ونعمة دهش فرحان الطائي(2014): علم اللغة التطبيقي, دار الرضوان للنشر والتوزيع، عمان, الأردن.
سعودي, علاء الدين حسن(2015): تنمية مهارات الفهم الاستماعي والأداء الكتابي لتلاميذ المرحلة الابتدائية في ضوء نظريات السقالات التعليمية, مجلة القراءة والمعرفة, العدد (210).
الطحان, طاهر احمد وقنديل محمد متولي(2003): مهارات الاستماع والتحدث في الطفولة المبكرة, دار الفكر للنشر والتوزيع، عمان, الأردن.
طعيمة, رشدي احمد(2004): الأسس العامة لمناهج اللغة العربية اعدادها وتطورها, دار الفكر العربي، القاهرة, مصر.
ظافر، محمد اسماعيل، ويوسف الحمادي(1984): التدريس في اللغة العربية، دار المريخ للنشر والطباعة، الرياض.
عباس، محمد خليل وآخرون(2011): مدخل الى مناهج البحث في التربية وعلم النفس، ط3، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
عبد العزيز, ناصف واخرون(1988): فهم المسموع لغير الناطقين بالعربية, عماده شؤون المكتبات, جامعة الملك سعود, الرياض.
عبده, داوود(1979): نحو تعلم اللغة العربية وظيفيًا, ط1, دار العلوم، الكويت.
علام, صلاح الدين محمود(2007): القياس والتقويم في العملية التدريسية, دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان, الأردن.
عمر، محمود أحمد وآخرون(2010) :القيـــاس النفســي والتربــــوي, دار المســيرة للنشـــــــــــــــــــر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن.
عودة, أحمد سلمان وفتحي حسن ملكاوي(2005): القياس والتقويم في العملية التدريسية, ط3, دار الامل للنشر والتوزيع، عمان, الأردن.
أ- مدكور, علي أحمد(2001): تدريس فنون اللغة العربية, ط4, مكتبة الفلاح، الكويت.
ب- مدكور, علي أحمد (2007): طرق تدريس اللغة العربية, ط1, دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان, الأردن.
ملحم، سامي محمد(2000): القياس والتقويم في التربية وعلم النفس، دار المسيرة للطباعة والنشر، عمان، الأردن.
النجار, نبيل جمعة(2010): القياس والتقويم منظور تطبيقي مع تطبيقات برمجية, ط1, دار الحامد للطباعة والنشر، عمان, الأردن.
نصر, حمدان علي(1997): مستوى أداء طلبة الاول ثانوي في مهارات الاستماع في ضوء المؤشرات السلوكية ذات العلاقة, مجلة كلية التربية, العدد (13), مج(2), أسيوط, مصر.
النعيمي, مهند عبدالستار(2015): القياس النفسي في التربية وعلم النفس, ط1, المطبعة المركزية، جامعة ديالى, العراق.
ثانيًا/ المصادر الأجنبية :
Mendelssohn, D. (1998) : Teaching Listening , Annual Review of applied Linguistics , NO:18
Powers, D. E.( 1985): Asuyvey of academic demands yelated to listening skills, Research Reports E.T.S. New Jersey prince ten, Report 20 December,.
Vandrgri ft,L."(1992): The comprehensie in strategies of second language, Oxford : Oxford university press.



