التفسير بالقبس النبويّ " الأصول ومرجعياتها "

Authors

  • أ.م .د مسلم شاكر جبر

Keywords:

Prophetic hadith, quotations, snapshots, Al-Bahr Al-Zakhar, interpretive rule

Abstract

It seems that the lack of prophetic interpretation of a wisdom that God Almighty wanted, which is that the Qur’an should remain an open book over time. If the Prophet, peace and blessings of God be upon him and his family, had explained to the Arabs what their time could bear and their understandings could tolerate, the Qur’an would have stagnated and the crisis, and the ages with their tools and means, would have been demolished. For the words of the Messenger are a definitive link. But he

 

left the history of humanity to explain the book of humanity, so consider the wisdom of that silence, a “miraculous” that only those who have their brains removed from their heads can be arrogant in, as stated in “The School of the Crowd.”

Therefore, these research papers came from “exclusively from the sources of the Public School,” by selecting quotations and explanatory snapshots, to find a logical solution closer to accepting that the Prophet, may God’s prayers and peace be upon him and his family, interpreted the Qur’an on two levels: (the general level) within the limits of need and requirements of the actual situation, and for this reason it did not comprehend the entire Qur’an. The scarcity of interpretative narrations on the authority of the Companions on the authority of the Prophet, may God’s prayers and peace be upon him and his family, is due to the fact that the interpretation is on the (general level) and (the specific level): a comprehensive and complete interpretation with the aim of finding someone who carries the heritage of the Qur’an and is completely integrated with it to the degree that allows it to be a reference. After that, this is supported by the frequent texts indicating that the Prophet, may God’s prayers and peace be upon him and his family, established the principle of authority (Ahl al-Bayt), peace be upon them.

References

❖ القرآن الكريم

الاتقان في علوم القرآن، السيوطي، ت: محمد ابو الفضل، الكتبة العصرية، بيروت، 1407ه.

احكام القرآن، الشافعي، تعليق: عبد الغني، دار الكتب العلمية، بيروت، 1400ه.

إعجاز القرآن والبلاغة النبوية، مصطفى الرافعي، دار الكتاب العربي، بيروت، ط9، 1393ه.

إعلام الموقعين، ابن القيم الجوزية، ت: طه عبد، دار الجبل، بيروت، 1973م.

البرهان في علوم القرآن، الزركشي، ت: محمد ابو الفضل، دار المؤتة، بيروت، ط2، 1391ه.

التعريفات، الجرجاني، ت: عبد الرحمن عميرة، عالم الكتب، بيروت، ط1، 1407ه.

تفسير الرازي، ت: احمد الزهراني، مكتبة الدار، المدينة المنورة، ط1، 1408ه.

تفسير القرآن العظيم، ابن كثير، دار المعرفة، بيروت، 1402ه.

التفسير والمفسرون، الذهبي، مكتبة وهبة، القاهرة، ط2، 1409ه.

جامع الاصول في احاديث الرسول، بن اثير الجزري، ت: عبد القادر، دار الفكر، بيروت، ط1، 1403ه.

جامع البيان عن تأويل القرآن، الطبي، ت: محمود محمد شاكر، دار المعارف، ط2، 1388ه.

الجامع لأحكام القرآن، القرطبي، دار إحياء التراث، مكتبة بيروت.

الدرر المنثور في التفسير بالمأثور، السيوطي، دار المعرفة، بيروت.

الرسالة، الشافعي، شرح احمد شاكر، لا يوجد معلومات عن الطبعة.

سلسلة احاديث الصحيحة، الالباني، المكتب الاسلامي، بيروت، ط4، 1405ه.

سنن ابن ماجة، ت: عبد الباقي، المكتبة العلمية، بيروت.

سنن الترمذي، ت: احمد شاكر، مطبعة الحلبي، مصر، ط2، 1398ه.

الصحاح، الجوهري، ت: احمد عبد الغفور، دار العلم، بيروت، ط3، 1404ه.

صحيح البخاري، عبد الغني عبد الخالق، نشر دار المنارة، جدة، ط1، 1405ه.

صحيح مسلم، ت: فوائد عبد العقي، المكتبة الاسلامية، استانبول، ط1، 1374ه.

فقه الامام علي، احمد محمد طه، رسالة مقدمة الى جامعة بغداد قسم الدراسات الاسلامية.

البداية والنهاية، ابن كثير الدمشقي، دار الريان، ط1، 1408ه.

الطبقات، لابن سعد، دار صادر، بيروت.

عقيدة اهل السنة والجماعة، ناصر علي عائف، مكتبة الرشد، الرياض، ط1، 1414ه.

المستدرك على الصحيحين، النيسابوري، تلخيص الذهبي، دار الفكر، 1390ه.

الموافقات في اصول الشريعة، الشاطبي، ت: عبد الله دراز، دار الباز، مكة المكرمة.

Published

2025-02-01

Issue

Section

Articles