فاعلية الخيال في تشكيل الصورة السردية (رواية "نزيف الحجر" لإبراهيم الكوني) انموذجاً
Abstract
Mediation on the body of the text chosen from the novel “Bleeding Stone” for the research leads us to focus on the effectiveness, performance, and aesthetics of imagination in the narrative text, and how the novelist extracted from the heritage to form his narrative image, and how he used and functioned some myths to give his narrative uses and work an advantage that leaves similarity, as much as it is a juxtaposition that dialogues the other myths that were extracted from it, so returning to the models that the research explored has formed important axes for monitoring and analysis. Apparently, the novelist's functions were flexible and obedient to move and slow down the wheel of narration, manipulating tenses, and effective in shaping the narrative image and when reading each part of it we realize the truth and eloquence of functioning, exaggeration and interest in the functioning of heritage. However, if we move to the fictional text, we will find how the reader was puts in front of the conceptual threshold of the research and how to differentiate between imagination and other concepts adjacent to it and immanent to it (imagination and fiction), so that the research aims to stand on the effectiveness of mythological functioning in the text that is narrated, due to the fact that each of them has a frame of reference, so how it was dealt with in which it was placed, and then followed the morphology to see the harmony or difference of the multiple narrative image paths.
References
-الظاهراتية والرمز، جاسم حميد جودة، دار الصادق الثقافية، دار المنهجية، العراق، عمان، ط1، 2016
-أسطورة الخطيئة في رواية تزيف الحجر لإبراهيم الكوني، د. صالح ولعة، مجلة العلوم الإنسانية، جامعة محمد خيضر بسكرة، ع 14، 2008.
-الانتروبولوجيا رموزها-أساطيرها-أنساقها، جيلبير دوران، تر: د. مصباح الصمد، المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع، بيروت، ط1، 1991.
-التصور والخيال، تأليف ر. ل. بريت، ترجمة: د. عبد الواحد لؤلؤة، موسوعة المصطلح النقدي رقم 6، دار الرشيد للنشر، دار الحرية للطباعة، بغداد 1979.
-التعريفات، الشريف الجرجاني، دار الشؤون الثقافية، العراق – بغداد، 1986.
-التلقي و التأويل مقاربة نسقية : محمد مفتاح ، المركز الثقافي العربي ، الدار البيضاء – المغرب ، بيروت – لبنان ، ط1 ، 1994.
-الخيال الرمزي, كولريدج والتقليد الرومانسي.ج.روبرث بارث اليسوعي.تر:د عيسى علي العاكوب.معهد الانماء العربي.بيروت ط1. 1992
-الخيال مفهوماته ووظائفه, د.عاطف جوده نصر , الهيئة المصرية العامة للكتاب.ط1. 1984.
-الوعل صدى تموز في الشعر الجاهلي، د. إحسان الديك، مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات، ع 2، آب ـ 2003.
-تجليات العجائبي في رواية "نزيف الحجر" لإبراهيم الكوني، براخلية ربيعة، مجلة إشكالات في اللغة والأدب، ع 2، مج 9، لسنة 2020.
-تجليات النسق الثقافي في رواية نزيف الحجر لإبراهيم الكوني ـ نماذج مختارة ـ ، عبد الرحيم بوشاقور، حبيب بوسغادي، مجلة وحدة البحث في تنمية الموارد البشرية، ع 4، مج 16، ديسمبر 2021: 262.
-تداولية الإشاريات في الخطاب الروائي لإبراهيم الكوني "رواية نزيف الحجر انموذجاً"، لبنى بوخناف، حوليات جامعة قالمة للعلوم الاجتماعية والإنسانية ، ع27، ديسمبر 2019.
-حميد لحمداني: بنية النص السردي-من منظور النقد الأدبي- ، حميد لحمداني، ط1، المركز الثقافي العربي للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت: 1991.
-رواية "نزيف الحجر" لإبراهيم الكوني، دراسة في ضوء نظرية التلقي وجماليات الاستقبال، سميحة عباس، حوليات جامعة قالمة للغات والآداب، ع 12، ديسمبر 2015.
-في الرواية العربية الجديدة، فخري صالح، منشورات الاختلاف، الجزائر، ط1، 2009.
-في نظرية الأدب، شكري عزيز الماضي، دار المنتخب العربي، بيروت- لبنان، ط1، 1993.
-نزيف الحجر، إبراهيم الكوني، دار التنوير، تاسيلي للنشر والإعلام، بيروت، لبنان، ط3، 1992.
-والتعبير الإشاري في الخصيبي ـ مقاربة تداوليةـ كاظم جاسم منصور العزاوي، مجلة جامعة بابل للعلوم الإنسانية، ع1، مج24، 2016.
-يمنى العيد، تقنيات السرد الروائي في ضوء المنهج البنيوي، دار الفارابي، بيروت، لبنان، ط1 ،1990.