فاعلية التدريس باستراتيجية 5W1H في تحصيل طلاب الصف الخامس العلمي الاحيائي بمادة الاحياء

Authors

  • أ.د. منذر مبدر عبد الكريم العباسي
  • الباحث: راجي جابر رسن الشبلاوي

Keywords:

5W1H strategy, academic achievement, fifth grade students/ biological scientific branch, biology subject

Abstract

    The research aims to identify the effectiveness of the 5W1H strategy in the achievement of fifth-grade bioscience students in biology, where the research sample included two groups, one of which was the control group and the number of its students was (32) students, and the other represented the experimental group and the number of its students was (30) students, and by drawing method Randomly, the researchers chose (Al-Zaytoun high school for boys) from the research community represented by the middle and secondary schools affiliated to the Directorate of Education in Al-Diwaniyah, Al-Qadisiyah Governorate.

Where the two researchers found the interior design to adjust the design variables, the researcher begins to search for the first research groups, the previous information test, the previous information test in biology, and previous academic achievement in biology). After the interviews between the two research groups, the researchers prepared the requirements of the application, including plans, objectives and tests for the two research groups, and after completing the application of the experiment. The researchers applied their research tool to the two  research groups, where the researchers obtained data for the two research groups, and these data were processed statistically by means of a t-test for two independent samples. The results showed that the students of the experimental group outperformed the students of the control group according to the 5W1H strategy in academic achievement.

References

 القرآن الكريم.

 اولا : المصادر العربية :

• امبو سعيدي ، عبدالله بن خميس ، واخرون (2019): استراتيجيات المعلم للتدريس الفعال ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان ،الاردن .

• بدوي ، رمضان سعيد ( 2010) : التعلم النشط ، دار المفكرون ناشرون وموزعون، عمان، الاردن

• الجاسم ، نهاد محمد (2015) : " الاختبارات والمقاييس النفسية والتربوية"، ط1 ، دار العصر الزاهر ، بغداد .

• جروان ، فتحي عبد الرحمن (2012):تعليم التفكير مفاهيم وتطبيقات ، دار الكتاب الجامعي ، العين الامارات العربية المتحدة .

• الجرياوي ، خضر عباس صالح (2019) : أثر انموذج جيست في اكتساب المفاهيم الجغرافية لدى طلاب الصف الرابع الادبي، (رسالة ماجستير غير منشورة ) ، كلية التربية الاساسية ، جامعة بابل

• الجلالي ، لمعان مصطفى (2011) : التحصيل الدراسي، ط1 ، دار المسيرة للطباعة والنشر، عمان ،الاردن .

• الجلالي ، لمعان مصطفى (2014) : التحصيل الدراسي ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان،الاردن

• خضر ، فخري رشيد (2014) : طرق تدريس الدراسات الاجتماعية ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان الاردن .

• خليفة ، وليد السيد ، ووهدان سرنباس ربيع (2014) : التعلم النشط لدى المعاقين سمعيا في ضوء علم النفس المعرفي المفاهيم – النظريات – البرامج ، ط1 ، دار الوفاء للطباعة والنشر ، مصر، الاسكندرية .

• داود ، حسين عبد المنعم واخرون (2019) : علم الاحياء للصف الخامس العلمي الاحيائي ، ط8، المديرية العامة للمناهج ، بغداد .

• الشربيني ، فوزي ، وعفت الطناوي (2011) : تطوير المناهج التعليمية ، دار المسيرة للنشر والتوزيع

• عبد الحفيظ ، اخلاص محمد ، ومصطفى حسين (2000): طرق البحث العلمي والتحليل الاحصائي

• العدوان ، زيد سلمان ، وداود احمد عبيس (2016) : النظرية البنائية الاجتماعية وتطبيقاتها في التدريس ، ط1 ، مركز ديبونو لتعليم التفكير ، دبي، عمان .

• عطية ، محسن علي (2018) : التعلم النشط استراتيجيات واساليب حديثة في التدريس، دار الشروق للنشر والتوزيع ، عمان، الاردن .

• علام ، صلاح الدين محمود (1014) : الاختبارات والمقاييس التربوية والنفسية ، ط4 ، دار الفكر العربي للطباعة والتوزيع ، القاهرة ، مصر . الجلبي, سوسن شاكر, (2005) اساسيات بناء الاختبارات والمقاييس النفسية والتربوية,ط1, مؤسسة علاء الدين , دمشق, سوريا.

• علام ، صلاح الدين محمود (2011): القياس والتقويم التربوي في العملية التدريسية ، ط4، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن.

• العيسوي ، توفيق ابراهيم (2008) : أثر استراتيجية الشكل V البنائية في اكتساب المفاهيم العلمية وعمليات العلم لدى طلاب الصف السابع الاساس بغزة ،(رسالة ماجستير)، غزة ، فلسطين .

• في المجالات التربوية والنفسية والرياضية ، جامعة المينا ، دار الكتاب للنشر ، القاهرة ، مصر .

• الكرعاوي، كاظم عباس كاطع(2020): فاعلية استراتيجية ملخص جيست والحلقة السقراطية في تنمية الفهم القرائي والاداء التعبيري في مادة المطالعة والنصوص عند طلاب الصف الخامس الادبي ، (اطروحة دكتوراه ) ، الجامعة المستنصرية ، كلية التربية ، العراق ، بغداد

• محمد ، حيدر عدنان (2017) : أثر انموذج الاستقصاء الدوري في تحصيل مادة علم الاحياء لطلاب الصف الخامس العلمي الاحيائي وتفكيرهم المنظومي (رسالة ماجستير )، جامعة القادسية كليةالتربية،العراق

• النائلي ، علاء حميد (2021): فاعلية التدريس باستراتيجيتي PECS و 5W1Hفي التحصيل والوعي التاريخي لدى طلاب الصف الرابع الادبي في مادة التاريخ ،(اطروحة دكتوراه) ، الجامعة المستنصرية ، كلية التربية ابن رشد ، العراق ، بغداد .

• النجار, نبيل جمعة صالح (2010): القياس والتقويم منظور تطبيقي مع تطبيقيات برمجة Spps , ط1, دار حامد للنشر والتوزيع , عمان , الأردن .

• Drake ,Eron & Dina Battaglia(2014):Teaching and Learning in

Active Learning Classrooms Recommendations, Reserarch and Resources , (FCIT) The Faculty Center for Innovative Teaching, March 2014. Educational Research journal, 31,338-368

• Good ,1973 .(cved –dectionary of education (3rded) Mcg raw-hill book ,Newyork

• Rivkin,S(2010):Teachers,schools, and Academic Achievement, Econometrica73(2): 20-90

• Hockenbury,Don H,Sandra E Hockenbury(2013) :Psychology ,Londo,6thEditin , Worth Publishers, U. S .A

Published

2024-02-16

Issue

Section

Articles